Berber Ilias nás berie na 700km trip Marokom- Časť. 1/3 – Ouarzazate a noc u Iliasa

PRÁVE ČÍTAŠ BLOG Z MAROKA: DEŇ TRETÍ

Ilias vyzerá byť pohode chlapík. Robí sprievodcu turistom a dostali sme sa k nemu cez internet. Vždy pred cestovaním do nami neznámej krajiny sa snažíme skontaktovať s niekym miestnym. Teraz sme natrafili na berbera, ktorý má s nami plán navštíviť miesto, kde sa natáčal film Gladiátor či seriál Game of Thrones. Prejsť cez pohorie Atlas, ktoré je v Maroku najvyšším pohorím a nakoniec prespať noc na otvorenej púšti pod holým nebom.

Čaká nás veru dlhá cesta.

Ako prvé sme navštívili filmové mesto Kasbah of Tifoultoute, ktoré dýcha dávnou históriou. Dostali sme sa tam cez veľký most, popod ktorý už žiaľ netečie rieka. Všetky domy sú postavené z bahna a tým vytvárajú scenériu, pri ktorej nieje čudo, že sa tu práve filmové štúdia rozhodli natočiť zábery do veľkofilmov či úspešných seriálov. Kúsok autom sa nachádza Atlas Film Studio, kde nájdete rôzne kulisy a preto odporúčam nevynechať toto miesto ak ste skalným fanúšikom filmového priemyslu.

Dáme si obed a pokračujeme ďalej. Máme obmedzený výber, nakoľko sa nachádzame v moslimskej krajine. Ilias dodržuje svoju vieru a tým pádom sa len prizerá.

Ešte počas prehliadky Ouarzazate nás potešil, že pre nás pripravil prekvapenie. Čo by to mohlo byť ?  Tipujem bazén uňho doma, kde sa poriadne vykúpeme. Čakalo nás niečo omnoho lepšie.

Po dlhej ceste vystupujeme a naťahujeme svoje svalstvá. Všade naokolo sucho a skalnatý piesok. Domy ako sme mali možnosť vidieť pred pár hodinami. Sme u Iliasa v rodnej dedine, kde nás víta asi 5 či 6 malých detí, pre ktorých sme boli hotová atrakcia. Rozdali sme im naše posledné zásoby, ktoré celý čas nosíme zo sebou.

Ubytovanie je parádne. Konečne sa poriadne vyspíme na mäkkých posteliach a dáme sprchu po celom dni cestovania. Popravde, sprcha v predchádzajúcom hosteli nebola zrovna najčistejšia. No nikde nevidím bazén…

Ako uvítanie dostávame čaj. Vychutnávame si ho na terase domu, odkiaľ je prekrásny výhľad na okolie. Nikde na blízku žiadna voda, takže bazén ako prekvapenie nehrozí. Týči sa tu mešita, ktorá každú chvíľu privoláva veriacich k modlitbám. Môžeme vidieť ľudí v oknách ako sa klaňajú na koberci, otočení k stene.

Dostávame sa k prekvapeniu. Otázka znie, chcete sa ísť ovlažiť ?

Kúpať sa v kameňolome, ktorý vytvorila príroda bol môj sen. Dostať sa tam bolo pre nás trošku náročné, ale stálo to zato. Išli sme cez rôzne polia, kde si domáci pestujú obilniny. Najbližšie veľké mesto je ďaleko a tak je toto najlepší spôsob ako získať nejakú tu zeleninu alebo obilie na arabský chlieb. Cestou naspäť sa opäť ozýva mešita a Ilias nás upozorňuje, že sa blížime do dediny. Dievčatá sa zahalili a my páni, sme si obliekli tielka.

Pomaly sa stmieva, je príjemne teplo. Už si viem predstaviť ako sedíme na terase a len tak chillujeme. Predtým nás ešte čaká večera, ktorú pripravuje Iliasova stará mama, mama a sestra. Mali sme aj možnosť vidieť ako sa taký chlieb pripravuje. Vedeli sme, že pri večeri to bude pravý čerstvý arabský chlieb. Samozrejme domáca pochúťka Tajine.

Večera nám všetkým chutila. Od príchodu do Maroka som sa konečne schuti a do sýtosti najedol. Cítil som, že konečne som svoj vyhladovaný žalúdok potešil. Vonku sa krásne zotmelo a na oblohe sa rozsvietili milióny bielych svetiel.

Sedíme na terase a spovedáme Iliasa.

Videl zábery z Talianska. Ak by mal takú možnosť ako my, tak by chcel precestovať Taliansko. No politická situácia mu to neumožňuje, dokonca ani cestovať po rodnom kontinente. Je vidieť, že cestovanie ho baví a aj práca, ktorej sa venuje. Cestuje a robí sprievodcu po celom Maroku, verím, že ak by sme sa zdržali dlhšie bol by ochotný snami prejsť cez celé Maroko.

Zajtra nás čaká cesta na Saharu. Teraz si ideme užiť tu krásnu scenériu na oblohe. Ilias vraví, že na púšti to bude ešte väčšie divadlo.